When discussing the great tapestry, the image that comes to mind is that of the old houses and the great castles. Used as insulation and support the story of wealthy families at the time they were nevertheless objects of glory and ornament.

In the updating process initiated by the City of Aubusson tapestry, we propose to help modernize the image of this expertise. For this purpose we have chosen to forge a link between two worlds than 200 years of history separate.

As a first reference we choose the crown of King Henry IV.

Henry IV, whose image evokes royalty, luxury and refinement of the era, is above all the king liked the French. We retain the character visionary freedom of worship and tolerance, and great peacemaker king uncommon. So it is a strong symbol of French historical heritage, which we have among others the development of the Aubussonnaise production because of the treaty signed in 1601 limiting imports of Flemish tapestries.

In complete opposition to the symbolic object and pageantry that is the crown of the kings of France, we choose the cap. Clothing from the nineteenth centuries, the cap, still current, symbolizes the uniform of workers; of driver, doorman, concierge, security guard, sports baseball, cycling, and others; clothing accessory of the young is a democratic purpose.
We thus propose a subject of intrigue, reflection and questioning playing time. Our hybridization is weaving a pattern in the image of the crown of Henry IV in the form of a cap, using colored woolen son associated with the gold and silver son, perhaps with the adding rhinestones to make an extreme refinement object in the image of historical objects. Our anachronism is the symbol of the transition from monarchy to the people of the street.

  • Project type: Product
  • Client: Cité Internationale de la Tapisserie Aubusson
  • Award: Grand Prix de la Cité Internationale de la Tapisserie
  • © Vaulot Design + Vincent Blouin

Lorsque l’on évoque les grandes tapisseries, l’image qui nous vient à l’esprit est celle des anciennes demeures et des grands châteaux. Utilisés comme isolation et support de l’histoire des riches familles, à l’époque elles étaient pourtant des objets de gloires et d’ornement.

Dans la démarche de réactualisation engagée par la Cité de la Tapisserie d’Aubusson, nous proposons de contribuer à moderniser l’image de ce savoir-faire. Dans ce but nous avons choisi de tisser un lien entre deux univers que 200 ans d’histoire séparent.

Comme premier élément de référence nous choisissons la couronne du Roi Henri IV.

Henri IV, dont l’image nous évoque la royauté, le luxe et le raffinement de l’époque, est avant tout le roi bien aimé des Français. Du personnage nous retenons l’homme visionnaire de la liberté de cultes et de la tolérance, grand pacificateur et roi hors du commun. C’est donc un symbole fort du patrimoine historique français, auquel nous devons entre autres l’essor de la production Aubussonnaise du fait du traité signé en 1601 limitant les importations de tapisseries des Flandres.
En opposition complète à l’objet symbolique et d’apparat qu’est la couronne des rois de France, nous choisissons la casquette. Accessoire vestimentaire issu du XIXème siècles, la casquette, toujours d’actualité, symbolise l’uniforme des travailleurs; du chauffeur, du portier, du concierge, du garde de sécurité, du sportif en baseball, cyclisme, et autres; accessoire vestimentaire du jeune, c’est un objet démocratique.

Nous proposons ainsi un objet d’intrigue, de réflexion et d’interpellation jouant avec le temps. Notre hybridation est un tissage d’un motif à l’image de la couronne d’Henri IV sous la forme d’une casquette, utilisant fils de laine teintés associés à du fils d’or et d’argent, avec peut être l’ajout de strass pour en faire un objet d’extrême raffinement à l’image des objets historiques. Notre anachronisme est le symbole de la transition du pouvoir de la monarchie au peuple de la rue.

  • Typologie: Produit
  • Client: Cité Internationale de la Tapisserie Aubusson
  • Prix; Grand Prix de la Cité Internationale de la Tapisserie
  • © Vaulot Design + Vincent Blouin